Skip to main content

Bang zijn we allemaal wel eens. En dat is prima. Angst komt uit de oertijd en helpt ons op een adequate manier om te gaan met levensgevaarlijke situaties. Je vecht of je vlucht. In de oertijd heel nuttig, maar in deze tijd vaak niet meer nodig. Gezonde angst of spanning helpt je om je doelen te bereiken, omdat het je alert maakt en stimuleert om beter te presteren. Ongezonde of irreële angst zal je juist tegenhouden. Een voorbeeld.

Niels is 19 jaar. Een leuke sociale jongen. Hij heeft gekozen voor de studie fysiotherapie en is daar heel goed in. Hij helpt zijn klasgenoten met het leren en het oefenen van de lesstof. Als hij echter een toets moet doen, krijgt hij een black-out. Dan weet hij letterlijk niets meer. ‘Ik ken de stof wel, maar ik klap dicht’. Zijn ademhaling gaat omhoog en hij wil het liefste weg. Hij begint te ‘ratelen’ en weet zelfs de vraag niet meer.

Duidelijke tekenen van faalangst. Maar wat is dat eigenlijk?

Wat is faalangst?

Faalangst is letterlijk bang zijn om te falen. Om te kort te schieten of om niet aan bepaalde verwachtingen te voldoen. Door de aanmaak van te veel adrenaline word je chaotisch en verward. Je blokkeert als gevolg van angst en bent ook bang voor die angst. Dit versterkt het angsteffect.

Faalangst wordt veroorzaakt door onverwerkte emoties die leiden tot verstoringen. Die emoties en verstoringen zitten in je lichaam opgeslagen en komen naar boven in situaties die spannend zijn. Ze vergroten de gezonde spanning zodat deze omslaat in ongezonde, irreële angst. Zoals faalangst.

Sociale angst

Faalangst gaat meestal samen met sociale angst voor mensen. Bang zijn om iets aan iemand te vragen, om voor jezelf op te komen of om nee te zeggen. Deze sociale angst hangt vaak samen met gebrek aan zelfvertrouwen, jezelf kleiner voelen dan de ander en de neiging om jezelf voortdurend aan te passen aan de verwachtingen van anderen.

Tijdens de sessie met Niels onderzoeken we waar de faalangst mee te maken heeft. We komen uit bij de Niels van 17. Hij had toen een vriendin, waar zijn ouders geen klik mee hadden. En andersom. Niels ervaarde dit als een hele moeilijke positie. Hij hield van allemaal en had het gevoel gevangen te zitten tussen beide partijen. Tijdens de sessie geeft Niels ruimte aan hoe hij dit ervaren heeft. Hij voelt zich heel klein en verward. Weet niet goed hoe hij met de situatie om moet gaan en probeert beide partijen tevreden te houden. Het lucht Niels op om zijn verdriet hierover toe te laten, maar daaronder zit ook teleurstelling en boosheid. Die boosheid heeft hij nog nooit de ruimte gegeven. Hij maakte zijn gevoel ondergeschikt aan de gevoelens van zijn ouders en van zijn vriendin. Nu neemt hij die ruimte wel. Hij spreekt zijn boosheid uit over de situatie en hoe hij zich alleen en in de steek gelaten heeft gevoeld. En dat geeft hem ruimte en kracht. Hij voelt zich rustiger en ervaart gelijkwaardigheid.

Moed

De andere kant van angst is moed. Moed om de angst echt aan te kijken en aan te gaan. Door te onderzoeken waar faalangst vandaan komt en welke onverwerkte emoties daaronder zitten, kun je jezelf bevrijden van faalangst. Door de onverwerkte emoties alsnog de ruimte te geven, worden de verstoringen in je lichaam opgeheven, waardoor er meer evenwicht, vertrouwen en rust is tijdens spannende situaties. Dan is er alleen nog maar gezonde spanning. Die je uitdaagt en ondersteunt om beter te presteren.

Anderhalve week later krijg ik een whats app van Niels: ‘Hee Syl, voor mijn laatste praktijktoets heb ik een overtuigende 7 gehaald. Ik heb mijn eerste 6 studiepunten nu binnen!’

Niels had de moed om zich te bevrijden van zijn faalangst. Wil jij je ook losmaken van je angst en in vrijheid je hart kunnen volgen? Je bent van harte welkom!

Syl Granneman

Syl Granneman

Buiten de lijntjes - coach: Ik help je voorbij de twijfels van je hoofd te leven zoals je écht wil! Wil je ervaren hoe ik werk? Doe de gratis opdracht 'Waar sta je in je leven en wat is je volgende stap?' Meer informatie vind je op www.sylvivre.nl of mail me op syl@sylvivre.nl