Skip to main content

De vakantieperiode begint. Ben je er ook zo aan toe? Even niets aan je hoofd. Het moeten van je werk loslaten. Ontspannen. En vervolgens weer opladen voor de rest van het jaar. Maar hoe doe je dat nu zo goed mogelijk? 5 tips om maximaal los te laten en op te laden.

Tip 1: Keer je werk letterlijk de rug toe

De eerste stap is om heel bewust afstand te nemen van je werkzaamheden en je werkplek. Neem voordat je weggaat van je werk de tijd om terug te kijken op het afgelopen half jaar. Wat ging goed? Wat wil je graag beter of anders doen? Waar ben je dankbaar voor? Wat heb je geleerd? Schrijf het eventueel op. Stel je voor dat je letterlijk achterom kijkt naar je werk in de afgelopen maanden en draai je bewust (letterlijk of figuurlijk) om en kijk vooruit naar de komende vakantieweken. Stap dan de deur uit. Laat je werk achter je en stap letterlijk over de drempel in je vakantie.

Tip 2: Zet je hoofd op Mijmer FM

Tijdens je werk gebruik je vooral het linkerdeel van je hersenen. Logica, dingen op een rijtje zetten, analytisch denken. Zet je hoofd tijdens je vakantie op Mijmer FM. Dat doe je door te wandelen, voor je uit te staren in de branding of met je ogen dicht de warmte van de zon te voelen. Hierdoor ontspant je brein en wordt een ander deel van je hersenen actief. Het meer creatieve, onbewuste deel, waarmee je grotere verbanden kunt zien, waarin je verbeelding meer spreekt. Waarin je contact maakt met je gevoelens en je diepere weten. Heerlijk!

Tip 3: Laat ritueel los

Mocht er iets zijn dat je los wilt laten, dat je echt anders wilt gaan doen in je werk (bv. haantje de voorste zijn met het oppakken van actiepunten of je niet uitspreken als je het ergens niet mee eens bent) zoek dan een leuke aansprekende manier om dat los te laten. Bijvoorbeeld door het op een briefje te schrijven en in een kampvuur te gooien. Of door het van je af te spoelen in de branding of onder een waterval. Ben je bewust van het gevoel in je lichaam dat dit ritueel je geeft. Laat los wat je los wilt laten en sla het gevoel op.

Tip 4: Verleng je vakantie met je zintuigen

Ben je tijdens je vakantieperiode meer bewust van je zintuigen en met name van wat er anders is dan je normaal gesproken waarneemt. Dit helpt je om meer uit je hoofd te gaan en dus meer te ontspannen. Maar ook de tijd dat je op vakantie bent, verlengt zich voor je gevoel. Doordat je bewust andere dingen ziet, ruikt, proeft, hoort en voelt, lijkt het alsof de tijd langzamer gaat.

Tip 5: Herinner je lichaam aan ontspanning

Ga op zoek naar iets wat voor jou symbool staat voor de ontspanning tijdens je vakantie. Maak een foto van je favoriete plek. Raap een steen of schelp op die je aanspreekt. Maak een gedicht over je gevoel. Alles wat je helpt om je het vakantiegevoel te herinneren. Voel de ontspanning en neem waar wat dat met je gedachten, je emoties en je fysieke lichaam doet. Sla dat gevoel als het ware op in je lichaam. En kies daar dan iets bij dat jou eraan herinnert. Leg dat later op je werkplek, zodat je je via die foto, die schelp of dat gedicht weer kunt verbinden met dat ontspannen gevoel.

Fijne vakantie!

Heb je behoefte aan ondersteuning bij het loslaten van gedachten en gewoonten? Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Maak een afspraak voor een gratis essentiegesprek. Je bent van harte welkom!

Syl Granneman

Syl Granneman

Buiten de lijntjes - coach: Ik help je voorbij de twijfels van je hoofd te leven zoals je ├ęcht wil! Wil je ervaren hoe ik werk? Doe de gratis opdracht 'Waar sta je in je leven en wat is je volgende stap?' Meer informatie vind je op www.sylvivre.nl of mail me op syl@sylvivre.nl