Skip to main content

Joyce is 36 jaar. Getrouwd en moeder van 3 kinderen. Harde werker met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Goede baan van 32 uur per week. Bijna een half jaar geleden met een burnout uitgevallen. Ze is gespannen en heeft weinig energie en zelfvertrouwen. Momenteel werkt ze weer voor 75%. En daar heeft ze het moeilijk mee. Het duurt haar te lang. ‘Ik moet veel sneller opbouwen. Ik moet meer uren werken. Ik moet nuttig bezig zijn.’ Ze heeft een enorm oordeel op zichzelf. En die negatieve gedachte, ofwel beperkende overtuiging, belemmert haar in haar verdere herstel.

Beperkende overtuigingen

Beperkende overtuigingen zijn gedachten die je beperken in je doen en laten. Ze zijn ontstaan naar aanleiding van een situatie in het verleden, vaak toen je nog heel jong was, waarin je een bepaalde conclusie hebt getrokken. Meestal ter bescherming van jezelf. Ter bescherming van de angst om er niet bij te horen. Om niet lief gevonden te worden. Om niet goed genoeg te zijn zoals je bent. Ook neem je beperkende overtuigingen over van je ouders, leerkrachten en de cultuur waarin je opgroeit. Ze zijn negatief gesteld, vaak in de vorm van ‘Ik moet….’ of ‘Ik mag niet….’ Meestal ben je je niet bewust van je beperkende overtuigingen. Maar ze bepalen wel je gevoel, gedachten en vooràl je gedrag. Ze houden je klein. Letterlijk beperkt in je mogelijkheden. Hoe bevrijd je je van beperkende overtuigingen en bijbehorende patronen?

5 stappen ter bevrijding

De eerste stap is inzicht. Zolang je je niet bewust bent van je beperkende overtuiging, reageer je onbewust iedere keer op dezelfde manier en zo ontstaan gedragspatronen.

De tweede stap is zien welke angst onder je beperkende overtuiging zit. Wat probeer je te beschermen? Wat wil je niet zien en voelen omdat het in het verleden te pijnlijk was?

De derde stap is zachtheid. Met zachtheid en zonder oordeel kunnen kijken ondersteunt je om je te openen voor alternatief gedrag. Het geeft je de vrijheid om uit een patroon te stappen.

De vierde stap is je hartsverlangen voelen. Het verlangen dat meestal de tegenhanger is van de angst. Wat wil je eigenlijk heel graag?

De vijfde stap is bewuste keuze. Als je inzicht hebt in je beperkende overtuiging, als je met zachtheid naar je angst kunt kijken en als je het verlangen voelt dat hierbij hoort, ontstaat er meer ruimte om vanuit je hart te kiezen wat je echt wilt.

Inzicht en angst

Joyce heeft moeite met het zien en vooral het formuleren van haar beperkende overtuigingen. Ze zegt ‘Ik zou graag de overtuigingen van anderen willen weten, dan kan ik me daar aan spiegelen.’ Als ik daar op doorvraag komt ze uit op ‘Ik vind het moeilijk om vanuit mezelf overtuigingen te verwoorden’ en daarna ‘Ik vind het moeilijk om over mezelf te praten.’ Ze lacht ongemakkelijk om haar onzekerheid te verbergen. Ze blokkeert. Ik nodig haar uit om te kijken naar wat er nu in haar gebeurt. Het blijft lang stil. Ze slikt een aantal keren en zegt dan ‘Ik ben bang dat ik niet interessant genoeg ben’. Een traan glijdt over haar wangen. Ze ervaart de impact van die angst op haar leven. En ze herkent de oorzaak van haar patroon: dit is waarom ze altijd zo hard werkt, nuttig moet zijn en geen fouten mag maken.

Zachtheid en hartsverlangen

Ik nodig haar uit om een beeld op te roepen van zichzelf als kind met dit patroon. De 8-jarige Joyce komt te voorschijn. Ook zij heeft de neiging om hard te werken en zichzelf weg te cijferen. De volwassen Joyce maakt contact met haar en spreekt uit dat ze haar ziet en begrijpt. Het beeld van de 8-jarige Joyce helpt de volwassen Joyce om tegelijkertijd te voelen wat dit patroon in haar doet èn er van een afstandje naar te kijken. Het verandert haar hele perspectief op zichzelf. Ze kan neutraal en met compassie naar zichzelf en haar patroon kijken, omdat ze ervaart wat daar onder zit. De angst van kleine Joyce om niet interessant te zijn. Als ze aan de Joyce van 8 jaar vraagt wat haar diepste verlangen is, antwoordt ze ‘Mijn creativiteit laten stromen’. Dit ontroert zowel de volwassen als de kleine Joyce. En ze voelt de verruimende kracht van deze woorden.

Bewuste keuze

Vier weken later. Joyce oogt zichtbaar meer ontspannen. Op haar werk herkent ze haar patroon van hard werken en kan daar makkelijker afstand van nemen. Ze voelt dat ze hierin zelf een keuze heeft. En dat ze ook kan kiezen voor de gedachte ‘Ik laat mijn creativiteit stromen’. En dat doet ze! De opbouw naar meer uren werken gaat voorspoedig en Joyce heeft meer rust en zelfvertrouwen. Ze ervaart meer plezier in haar werk en staat positiever en krachtiger in het leven.

 

Herken je ook dat je je laat leiden door beperkende overtuigingen en negatieve gedachten? Heb je veel oordelen op jezelf en wil je je daarvan bevrijden? Kijk dan eens of een individueel traject essentiecoaching of de training ‘Liefdevol jezelf zijn’ iets voor je is. Je bent van harte welkom!

Syl Granneman

Syl Granneman

Buiten de lijntjes - coach: Ik help je voorbij de twijfels van je hoofd te leven zoals je écht wil! Wil je ervaren hoe ik werk? Doe de gratis opdracht 'Waar sta je in je leven en wat is je volgende stap?' Meer informatie vind je op www.sylvivre.nl of mail me op syl@sylvivre.nl